Gebruik psychologie voor de klant follow-up via CRM-systeem

In de dienstverlening of elke branche waarin je met mensen te maken hebt, speelt psychologie een belangrijke rol. Mensen reageren anders op bepaalde stimulansen en de manier waarop je ze bijvoorbeeld te woord staat is een dergelijke stimulans. Qua klanten werven heb je bijvoorbeeld bepaalde methoden voorhanden die de menselijke psychologie bespelen. Maar als je dat te opzichtig doet, dan val je door de mand omdat het meteen duidelijk is dat je een methode gebruikt. Ook qua klantenbehoud en klantenbinding is het van belang dat je de psychologie niet verwaarloost. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je de klanten laat merken dat ze er toe doen, dat je ze als persoon erkent en dat je een geschiedenis opbouwt, zodat er een soort van relatie tot stand komt. Een relatie bouwt immers altijd voort op een zekere bekendheid. Als je wat langer met iemand samen bent, dan leer je die persoon kennen en dan ontstaat er al snel een band. Een liefdesrelatie is ook vaak op deze band gebaseerd. Je kent elkaar goed, je voelt elkaar aan en je raakt gewend aan de persoon in kwestie waardoor het heel onplezierig voelt wanneer deze persoon weggaat. Daarom hebben mensen ook vaak een voorkeur voor een eigen kapper of een eigen slager. Ze kennen de persoon, ze zijn gewend aan de kapper/slager en weten wat ze kunnen verwachten. Dus bij klantenbinding moet je die principes voor ogen houden. Maar om persoonlijke gegevens bij te houden en bij iedere klant altijd precies te weten met wie je van doen hebt, is het natuurlijk wel van belang dat je alles ook echt goed bijhoudt. Fouten maken werken direct averechts. Daarom kun je gebruik maken van CRM-systeem. Via deze tool kun je alle gegevens van je klanten bijhouden. Je kunt zien waar je laatste gesprek over ging en vervolgens de draad weer oppakken. Dit geeft je de mogelijkheid om het persoonlijke contact te maximaliseren. De klant voelt alsof je hem of haar persoonlijk kent en een klantrelatie opbouwt. De klant voelt dat je extra tijd en moeite in de relatie investeert en dat je hem of haar serieus neemt. Tevens kun je CRM-systeem gebruiken om bijvoorbeeld de facturatie bij te houden. Alle details van de klant kun je immers allemaal bundelen via CRM-systeem. Je ziet dus in 1 oogopslag de hele geschiedenis van je klant vanaf het eerste moment tot het huidige moment. Qua organisatie is CRM-systeem dus een echte lifesaver.

Waar kan ik terecht voor een CRM-systeem?

Mocht je graag gebruik gaan maken van een CRM-systeem, dan kun je terecht bij Teamleader. Met het CRM-systeem van Teamleader heb je een database voor al je klanten. Je hebt de gespreksgeschiedenis achter één klik en meetings, taken en calls zijn allemaal verenigd in één overzichtelijke kalender. Mocht je dus nieuwsgierig zijn naar CRM-systeem, dan is het goed om te weten dat Teamleader je de mogelijkheid biedt om het CRM-systeem één mand lang gratis uit te proberen. Je hebt in deze periode genoeg tijd om bekend te raken met het systeem en alle functies, zodat je na de maand precies weet wat je aan het CRM-systeem hebt en of het iets voor jou is. Kies daarom voor Teamleader als je interesse hebt in deze tool.

Link het systeem meteen aan al je andere tools

Een systeem als het CRM-systeem is uiteraard zinloos als je het niet ook meteen aan je andere tools kunt linken. Zonder integratie moet je immers alsnog constant schakelen tussen als je tools. Daarom is het goed om te weten dat je het systeem ook eenvoudig kunt koppelen aan andere tools zoals:

  • Gmail
  • LinkedIn
  • Google Calender

Reageren is niet mogelijk